„Skąd się biorą produkty ekologiczne”? - Podsumowanie ogólnopolskiego programu edukacyjnego
- by Administrator
-
Odsłony: 5180
W bieżącym roku szkolnym nasze przedszkole przystąpiło do realizacji ogólnopolskiego programu edukacyjnego opracowanego przez Główny Inspektorat Sanitarny, we współpracy z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, w zakresie promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej w placówkach przedszkolnych „Skąd się biorą produkty ekologiczne?”.
Okres przedszkolny jest niezmiernie ważnym etapem kształtowania się postaw determinujących aktualne i przyszłe zachowanie dotyczące zdrowia. Dlatego ważną rzeczą jest edukowanie dzieci w zakresie żywienia już od najmłodszych lat. Utrwalane wówczas przyzwyczajenia zdrowotne i nawyki decydują
o późniejszym stylu życia.
Celem programu było zwiększenie świadomości i wiedzy na temat rolnictwa ekologicznego oraz budowanie właściwych nawyków żywieniowych od najmłodszych lat.
Zajęcia w programie „Skąd się biorą produkty ekologiczne” realizowane były poprzez wykorzystanie dedykowanej dzieciom publikacji i filmu animowanego „Skąd się biorą produkty ekologiczne”, jak również opracowanego scenariusza zajęć dla nauczycieli i lekcji pokazowej.
Głównymi założeniem programu było:
- zrozumienie czym jest rolnictwo i produkty ekologiczne,
- kształtowanie umiejętności wyboru produktów ekologicznych,
- propagowanie zdrowego stylu życia,
- zwiększenie wiedzy i świadomości przedszkolaków o nawykach higieniczno – zdrowotnych.
Dzieci z początkiem października rozpoczęły realizację projektu edukacyjnego pod tym samym tytułem.
A sprzyjały temu bogactwo zbiorów jesiennych tj. owoce, warzywa, grzyby.
Odbyło się szereg zajęć dydaktycznych podczas których szukaliśmy odpowiedzi na pytania m.in. „Jak powstaje ekologiczny chleb?”, „Jak powstaje ekologiczny nabiał?”, „Skąd się biorą ekologiczne jaja?”, „Skąd pochodzi ekologiczne mięso i wędliny?”, „Gdzie rosną ekologiczne warzywa i owoce?”, „Skąd pochodzą ekologiczne grzyby?”. Zapoznaliśmy się z uprawą ekologiczną, ekologicznymi ziołami, herbatami jak również miodem.
Dzieci układały „piramidę zdrowego żywienia”, tworzyły plakaty na temat zdrowych produktów. Odbyły się prezentacje multimedialne tj. „W piekarni” oraz film edukacyjny pt. „Skąd się biorą produkty ekologiczne?”. Przedszkolaki wysłuchały wiersze, bajki i opowiadania o zdrowych produktach. Wykonywali prace plastyczne i techniczne, m.in.: „pieczywo” z masy solnej, „wiatraki” z rolki po papierze toaletowym, „jarzynowe ludziki” z warzyw, „owoce” z jednorazowych talerzyków, uczyły się rysować traktory, kombajny. Dzieci poznały korzyści z hodowli zwierząt. Założyły hodowlę fasoli, cebuli, rzeżuchy i innych roślin.
Przedszkolaki potrafią rozpoznać znaczek, który oznacza ekologiczny produkt. Dzieci zdobyły wiedzę dotyczącą zdrowego odżywiania się oraz produktów ekologicznych, ich źródła pochodzenia oraz dobroczynnego wpływu na nasze zdrowie. Zrozumiały, czym jest rolnictwo i produkty ekologiczne.
Kształtowały umiejętności wyboru produktów Bio . Zwiększyły swoją wiedzę o nawykach higieniczno - zdrowotnych.
Przedszkolaki wiedzą już, że wybierając żywność ekologiczną i prowadząc aktywny tryb życia ma to duży wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie.
Przedszkolaki chętnie, i z dużym zaangażowaniem uczestniczyły w zajęciach.
Zdobyta wiedza i umiejętności z pewnością przyda im się w życiu codziennym.